Feriejobb hos kommunen under sommarlovet

Härjedalens kommun erbjuder feriejobb till ungdomar som inte har annat jobb.

En feriearbetare ersätter ingen annan personal och det krävs inte att feriearbetaren på egen hand klarar av arbetsuppgifterna. En feriearbetare får handledning och introduktion till de uppgifter som ska utföras.

• En feriearbetare ersätter inte befintlig personal.
  • En feriearbetare får handledning på arbetsplatsen.
  • Ett feriearbete ger en introduktion till arbetsmarknaden.
  • 90 timmar jobb fördelat på tre veckor.

Feriejobbslön 2024

• För feriearbetande 16- och 17-åringar är lönen 88:00 kr/tim.
  • För feriearbetande 18- och 19-åringar är lönen 107:00 kr/tim.

Mer information

Information om feriejobb i Härjedalens kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För att få feriejobb ska du

Feriejobb i skola, barnomsorg och fritidsverksamhet

För att arbeta i skola och barnomsorg och viss fritidsverksamhet krävs utdrag ur polisens belastningsregister. Att begära utdrag från Polisens belastningsregister kostar inget och görs via Polisens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Individuella lösningar

Har du behov av individuella lösningar är du välkommen att kontakta feriejobbsgrupppen.

Som arbetsgivare eller förening har du har möjlighet att ta emot feriejobbare. Det är en möjlighet för företag, föreningar och kommunala verksamheter att ge ungdomar en första och värdefull arbetslivserfarenhet och en första kontakt med arbetslivet med de villkor och regler som gäller.Anmälan görs 1 mars - 31 mars via Feriebas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Överenskommelse gällande feriearbete

Överenskommelsen är en plattform för samarbetet gällande genomförandet av feriearbete för ungdomar födda 2006 eller 2007 samt folkbokförd i Härjedalens kommun. Feriearbetet äger rum i 3 veckor inom perioden 17 juni - 16 augusti.

Genom feriearbetet erbjuds en ungdom i målgruppen en arbetsplats 6 timmar/dag att under tre veckor få en möjlighet att skaffa sig erfarenheter, meriter och referenser. Arbetsplatsen får en möjlighet att locka blivande arbetskraft och/eller aktiva medlemmar. Ett feriearbete ersätter inte ordinarie anställningar, såsom sommarjobb, semestervikariat m m.

• För att handleda feriejobbare i Härjedalens kommun krävs utdrag ur polisens belastningsregister. Det ska lämnas till feriejobbsgruppen senast två veckor innan första arbetsperioden. Att begära utdrag från polisens belastningsregister kostar inget och görs från Polisens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Privata arbetsgivare debiteras en maxkostnad på 2 400 kronor för varje feriearbetande ungdom, enligt beslut i kommunstyrelsen.
  • Läs igenom information om feriejobb inför att emot en feriejobbare. Där står vad arbetsgivare behöver tänka på. Arbetsmarknadsenheten upprättar en överenskommelse med varje arbetsplats inför starten av feriejobb.

Överenskommelse gällande feriearbete Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lycka till med ditt feriejobb!

Senast uppdaterad: 6 mars 2024 08:44
Redaktör för sidan: Kristofer Hallberg