Lek, sjung och prata med din bebis

En stor fågel sitter vid kuddar i olika färger och har en liten fågel i famnen. Stora fågel läser en grön bok.

Illustration: Matilda Ruta

Mycket av språkutvecklingen sker innan barnet kan prata. Här får du sju tips på hur du kan hjälpa ditt barn att hitta språket. Tipsen kommer från projektet Bokstart Länk till annan webbplats..

Prata, prata, prata

Barn måste höra för att själv kunna göra. Det spelar ingen roll vad du pratar om – barnets språk växer av att höra dig prata.

Locka till prat

Skapa situationer där barnet får behov av att prata. Lägg fram någon rolig leksak eller lockande mat, och låt barnet säga att det vill ha leksaken eller maten.

Använd ditt modersmål

Prata, sjung och läs på ditt modersmål. Om du använder ditt modersmål utvecklas barnets språk mer. Små barn kan lära sig flera språk samtidigt.

Låt barnet peka

Ditt barn förstår många ord innan det lär sig prata. Fråga efter saker som barnet kan peka på. Då upptäcker du hur mycket barnet redan förstår.

Prata om det ni gör

Prata om det ni gör tillsammans.

Om ni leker med ett tåg och du berättar om tåget är det lättare för barnet att koppla de nya orden till saken.

Läs och prata

En bok kan ge massor att prata om. Dessutom får ni en mysig stund tillsammans. Titta på och prata om bilderna i boken tillsammans. Läs, prata och lek med böcker, gärna varje dag!

Överdriv med röst och rörelser

Små barn gillar kontraster. De lär sig lättare om du överdriver och betonar det du säger med rösten och rörelser. Säg till exempel: ”Titta vilken stor boll”, och visa med rösten och händerna hur stor bollen är.

Boktips för barn 0-1 år och deras vuxna

• "Tittut Miffy! Vem ser du?" av Dick Bruna
  • "Lilla snigel" av Catarina Kruusval (Ellen och Olle sjunger)
  • "Säjer hunden?" av Pija Lindenbaum
  • "Knacka på!" av Anna-Clara Tidholm
  • "Hallooo Babblarna" av Anneli Tisell och Iréne Johansson
  • "Mini barnkammarboken". Promenad
Sex bokomslag." Tittut Miffy! Vem ser du?" , "Lilla snigel", "Säjer hunden?", "Knacka på!", "Hallooo Babblarna" samt "Mini barnkammarboken".
Senast uppdaterad: 13 april 2022 14:54
Redaktör för sidan: Sara Flodin-Larsson